DGK fotografie

Rondje Utrecht met de Air View Car

Hoogleraar Roel Vermeulen doet onderzoek naar het exposoom (expose=bloodstelling / oom=totaal), alle niet erfelijke factoren waaraan we bloodgesteld worden, waaronder de luchtkwaliteit. Om deze luchtkwaliteit te meten is onze universiteit in 2017 een samenwerkingsverband aangegaan met Google door een aantal Street View Cars om te bouwen naar Air View Cars waarmee al rijdend de lucht gemeten kan worden. Dit jaar heeft Google twee van deze Air View Cars gedoneerd aan de Universiteit Utrecht. Reden genoeg om de wagens in een nieuw jasje te steken en samen met Utrecht op de gevoelige plaat vast te leggen. Kees Meliefste, verantwoordelijk voor de technische inbouw van de Air View Cars, heeft mij een middag rondgereden door onze mooie stad.

Wil je meer weten over het Exposoomonderzoek van Roel en hoe de Air View Car werkt, klik dan hier om zijn diesrede te zien ter gelegenheid van het 385 jarig bestaan van onze universiteit. Meer informatie over de Data- Kennishub Gezond Stedelijk Leven vind je hier.